Tak Sesuai..

Bismillahirrahmanirrahim..Assalamualaikum wbt..
Alhamdulillah,aku panjatkan rasa syukur kepada Allah S.W.T. kerana aku masih mampu menekan keyboard dan terus cuba untuk berkongsi sesuatu yang bermanfaat dengan rakan-rakan semua.

Sebelum jari-jari ini kebas dan letih,aku ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan selamat hari lahir buat teman seperjuanganku,Linuxmaster yang banyak membantu sepanjang aku menuntut ilmu.Aku doakan semoga dirinya berjaya di dunia dan akhirat,ameen.Di kesempatan ini,aku lampirkan hadiah yang tidak mampu aku berikan..hehe..

Hmm..habis bab wish birthday.Dalam entri kali ini,aku tergerak hati untuk memberi pandangan peribadi mengenai video klip seorang artis Malaysia yang dicungkil bakatnya melalui salah satu program realiti tv.Al-kisahnya berbunyi begini-
20 Oktober 2009,Isnin,10 pagi..aku ada tutorial bersama tutor aku yang berdedikasi dalam subjek Komunikasi.My tutor told us about a video clip.Actually,she was surprised and really unexpected about that video clip..She said unsuitable for us because we are Muslim.

Myself dalam curiosity yang melampau.So,I searched via internet when i arrived home.uhh..unlike and unsuitable.If I make assessment based on the video clip ,I have no star for it.I've read half of comments by viewers.Never find that they like it.Here I put some of their comments.
-"berapa ramai sangat la umat islam yang jaga halal haram zaman sekarang ni"
-"erm..walau mcam mn seni sekalipon..halal haram kite kne letak 1st skali dlm buat sesuatu benda.. x ade maknenye kalau seni itu menyalahi hukum hakam islam."
-"kalo ye pun lagu cinta, video kenala agak2 sket... ingatla agama kita..."

Hmm..I don't care if the video clip was directed for non Muslim.But as Muslims please be more concern.I dare to speak here because I care..Generally,its unsuitable.Aku tau mesti ramai tertanya-tanya video klip yang mana and surely your curiosity level memang tinggi la.Oklah,aku bukan nak main teka teki tekuk kat sini.So better aku mention je video klip yang mana satu kan? Search la kat youtube lagu Masih Jelas.Aku tau ramai yang tahu lagu tu so terpulanglah kepada anda semua untuk menilai kesesuaian video klip tersebut.

Hmm..back to the nature,better aku clearkan lagi apa intention aku wat entri pasal ni.Aku bukan nak blame siapa-siapa tapi kalau kita tak concern benda-benda macam ni,macam mana la keadaan umat Islam.Aku bukan nak reveal aku belajar subject Komunikasi yang berkaitan dengan dakwah.Tapi inilah hakikatnya,bukan senang nak menggalas tanggungjawab sebagai daie.Diri ini memang tak layak tapi better kita bersama-sama buat kebaikan dan mencegah kemungkaran.Semua orang ada duty sebagai daie kerana Allah telah kurniakan nikmat yang paling besar kepada kita iaitu nikmat akal.That's why kita boleh membezakan perkara yang baik and vice versa.

Aku terkilan dengan komen dari seorang hamba Allah yang betul-betul nak back-up pasal video klip ni.Dia mengaitkan inilah seni dan mengenepikan hukum hakam agama.Ya Allah,kalau ramai lagi orang Islam yang mengatakan itu seni dan tidak salah video klip sedemikian,i can't imagine what will happen.Kemungkinan ramai yang tak setuju dengan pendapat aku yang video klip tersebut tak sesuai dan akan pertikaikan banyak lagi video clip yang lagi tak sesuai daripada video klip ni.Mungkin ada yang tuduh aku buta seni.Whatever I don't care and i've reasons for that.

Kawan-kawanku yang dirahmati Allah sekalian,dunia makin tua,umur kita makin pendek,tapi apa sumbangan kita?Diri ini memang sedar ilmu di dada amat seciput.So,diharapkan sama-samalah kita menyeru ke arah kebaikan dan meninggalkan kejahatan.Moga-moga ilmu yang sedikit itu,tidak Allah tarik atas kemegahan dan kealpaan kita.Sebagai peringatan untuk diri ini dan semua..jangan biarkan diri kita diselubungi maksiat dan dosa.

Ya Allah Ya Tuhanku,jadikanlah kami ini,hamba-hamba-MU yang bersyukur dan tetapkanlah iman kami,panjangkanlah umur kami,murahkanlah rezeki kami.Semoga kami sentiasa berjaya di dunia dan akhirat.ameen..

=Sekiranya aku salah dan silap dalam memberi pendapat,tegurlah.Learn from error..=)
Wallahua'lam..

1 GosiP bErduRi:

tu bru sikit fiza.
ade artis berlakon atas nama seni,
buat scene pelik2. kiss semua. tu lagi la melampau.tu pon kat youtube jugak.. deana yusuff.

 

Post a Comment