I proud to be Banjarian..

Assalamualaikum wbt...Hari ni aku tergerak hati nak buat edisi baru khusus untuk Banjarian.Mesti babah dengan mummy aku bangga.hehe..Memandangkan aku orang Banjar,aku nak memartabatkan bahasa aku kat sini.To all banjarian,kalau rasa nak tambah perkataan bahasa banjar,anda dialu-alukan..

Tapi,sebelum aku keluarkan bahasa banjar kat sini lebih baik aku jelaskan dahulu asal-usul bahasa ni.
Bahasa Banjar merupakan anak cabang bahasa yang berkembang dari Bahasa Melayu. Asal bahasa ini berada di provinsi Kalimantan Selatan yang terbagi atas Banjar Kandangan, Amuntai, Alabiu, Kalua, Alai dan lain-lain. Bahasa Banjar dihipotesiskan sebagai bahasa proto-Malayik, seperti halnya bahasa Minangkabau dan bahasa Serawai(Bengkulu).

Selain di Kalimantan Selatan, Bahasa Banjar yang semula sebagai bahasa suku bangsa juga menjadi bahasa lingua franca di daerah lainnya, yakni Kalimantan Tengah dan Kalimantan Timur serta di daerah kabupaten Indragiri Hilir, Riau, sebagai bahasa penghubung antara suku.


Kepada sesiapa yang tak tahu bahasa ni,boleh belajar.Sejujurnya aku tak berapa pandai,tapi boleh faham dan cakap juga dengan orang banjar.Bezanya antara expert dengan tak je.

amun handak bapandir, ayuhai...amun dapat bapandir dangan kulaan lagi rami.
terjemahan:
Jika hendak bersembang, marilah .. jika dapat bersembang dengan kaum keluarga lagi meriah.
So,ini antara perkataan-perkataan bahasa banjar yang aku gunakan di kampung..

1.bakuciak = menjerit
2.manggarunum = marah
3.bamamai = membebel.
4.ukang = gigit.
5.bapandir = bersembang
6.maghulut = mengejek / mengajuk
7.Tunjul= tolak
8.Juong= humban
9.Banyuk= air
10.Kuritis = garu
11.Kawai = lambai
12.Kair = menarik sesuatu
13.Magun = masih
14.Aroh = kenduri
15.gawil = cuit
16.Timbai= campak.
17.Tukun = baling.
18.Kukut= Kaut
19.Gagau = mencari sesuatu dalam air
20.Rinjing = Kuali
21.Sarik = Marah
22.Kasai = sapu
23.Gintas = tenyeh
24.Lapai= sapu dengan air / renjis
25.Jinting= Jinjit / bimbit
26.Jantik = jentik
27.Arai = gembira
28.Ganal = Besar
29.Gureng = tidur
30.Haloi = Kecil

*Sumber:mforum.cari dan diri sendiri=)

3 GosiP bErduRi:

best3..
ayuh baimbai..

 

kulaan niring napa takurihing

 

bguz... heheh
aku pon proud to be banjarian hehe

cr

 

Post a Comment