tak dapat tumpu study la...

Bismillahirrahmanirrahim..
Aku tak tahu kenapa hati ini gundah gulana,tidak tenang,sebak...
Hilang fokus dan aku tak dapat tumpu study..
Resah,gelisah..

Ya Allah..tenangkanlah hatiku..
Semasa study fikiran aku berlari jauh..berlari entah ke mana.Satu perenggan pasal subjek nusus wa sulukiyat pun tak dapat nak habiskan.Berulang kali aku mengulang tetapi masih tak dapat capai kefahaman.Aku membaca lagi tanpa putus asa,tapi hampa.Aku berhentikan pembacaan,bersandar di kerusi,tarik nafas sedalam-dalamnya dan beristighfar.Ya Allah..ampunkanlah segala dosa-dosaku.

Aku mencapai handphone dan menaip mesej.Di fikiran hanya ingat mummy dan babah.Aku mohon mereka doakan aku mudah faham dan mudah hafal.Tidak lama selepas itu adikku di UDM mesej,bertanyakan maksud perkataan..aku membelek kamus dan reply.Kali kedua membalas mesej aku meluahkan perasaan padanya.Air mataku menitis.Mudahnya cik tear ni keluar.Kenapa la sejak dua menjak ni air mata ni manja sangat.Lemahnya aku ketika itu.Adikku memberi tazkirah "kuatla yong,sabaq3...banyakkan doa mintak ketenangan"
Ok,jawabku.

Hmm..missing someone..aku hantar mesej padanya.Penuh harapan.Moga Allah sentiasa memelihara dia.Amin..

Kekuatan dah dapat..aku ambil wudhu',ambil al-Quran dan ngaji.Alhamdulillah hati tenang kembali.Aku menyambung pembacaan dan mencongak bilangan muka surat yang perlu dihabiskan."Adeh,banyak lagi..".Fikiranku tiba-tiba teringat kata-kata mummy.." kak yong dapatkan............" Kedudukanku dibetulkan.Satu semangat baru datang.Ini yang aku mahu sebenarnya.Perasaan betul-betul nak study.Alhamdulillah kesedaran timbul sebelum aku layan mata yang dah mula layu..

Eh..lupe pulak..Kak Ayu call td tanya pasal breaking news..aku perlu study pasal subject Cik Maz dan kejap lagi nak buat report pada dia..Moga Allah membantuku..amin..

Setakat ini dulu..insyaAllah sekiranya aku rajin,aku akan curi masa nak membebel di sini.Wish me luck 4 coming soon exam..
Wassalam..

9 GosiP bErduRi:

salam..
sebenarnya bukan awak sorang je yg rasa camtu..
semua org pun camni kot, bile time nak exam...
mujahadah ye...
betulkan niat, tenangkan fikiran, insyaAllah awak boleh lakukannya..
kekuatan itu kan dari Allah...
kalau saya rasa susah..saya slalu baca terjemahan surah al-insyirah..

berusaha ye!! =)

 

betul 2..sy pon pnah jd cm2..
time2 exam ni kite kene tau kawal emosi..
almaklumlah syaitan tgah berkeliaran menewaskan musuh n memulakan tugas menghasutnya itu..
itu sebab kadang2 nk study je,makhluk yang stu 2 sering mengganggu..
menurut apa yg ustaz sy bgtau dlu,sebelum wat apa2 especially nk mule study,bacalah ayat suci al-Qur'an walaupun sebaris..
n kite niat btul2 lillahita'ala n doalah penuh keikhlasan n sungguh2..
mdah2an kite cpai kefahaman terhadap ape yang nak kite study 2..insya'ALLAH..mdah2an kite sme2 berjaya dalam menuntut ilmu..
wallahu'alam..

 

salam...
semoga berjaya ye kak fiza... v(^_^)

 

waalaikumussalam wbt..
terima kasih buat zinnirah dan maziyyah..
fiza amat menghargai komen anda..=')
insyaALLAH fiza akan praktikkan..
terima kasih sekali lagi..
moga ALLAH permudahkan jalan kita menuntut ilmu..semoga kita sama-sama berjaya..
ameen..=)

 

terima kasih buat adik fakhrul..akak doakan kita sama-sama berjaya..(>_<)

 

jie jie...ingt pesan bapa i..
bnyk doa...ingt than..nescaya ALLAh ma'ana..

 

Salaam...
akak kuat..
akak boleh...
study3.....

maat taufiq wannajaah..=)

~:: masYie ::~

 

assalamualaikum wbt.
pesanan buat dirimu..
andai hati tidak tenang..bermuhasabahlah..
banyakkan istighfar & banyakkn doa..
jangan mudah putus asa..berbaik sangkalah pada Allah..ingatlah,Allah sentiasa bersamamu..
selamat menempuh peperiksaan..
moga berjaya..

selamat berkenalan..
>>> mr.X <<<

 

Post a Comment