Sihat vs Sakit??

Menjejakkan kaki ke klinik bukan kegemaran aku..aku cuma gemarkan bau ubat-ubatan.masih terbau-bau aroma ubat-ubatan di Klinik Dr.Kanna pada hari Ahad yang lalu..hari ni aku pergi klinik lagi..klinik panel USIM..this is my second time i've to see doctor in this week.takut pulak nak jumpa doc..aku takut jarum..hehe..

anyway..aku tak suka makan ubat..melainkan dipaksa dan terpaksa..tambah pulak mummy aku selalu set bila sepatutnya aku makan ubat..=) "kak yong dah makan ubat ke? makan nasi dulu sebelum makan ubat..jangan lupa makan ubat batuk..antibiotik tu habiskan.." itulah soalan dan nasihat mummy aku..sebaknya rasa hati ini..Ya ALLAH..sesungguhnya aku amat menyayangi mummyku..thanks mum!!!

so sekarang..nak tak nak..aku tetap akan telan ubat..hmm..aku sedar..kalau aku sakit,banyakla kerja-kerja yang tertangguh dan macam-macam lagi la yang ter.. dan ter..tapi itu semua urusan ALLAH..ALLAH menguji hamba-NYA kerana ALLAH sayang..ALLAH bagi aku sakit sebab mungkin ALLAH nak tegur aku atas dosa-dosa yang aku buat..so,bila sakit,kurang sikit aku buat dosa.apa pun..alhamdulillah..aku masih bernyawa di bumi ALLAH ini..dan sesungguhnya setiap apa yang ALLAH berikan untuk aku,ada hikmah di sebaliknya..aku patut bersyukur dan terus bersyukur..ampunkanlah dosa-dosaku ini Ya ALLAH..moga aku dipanjangkan umur dan sentiasa dipermudahkan segala urusan..ameen..

aku-> demam tak kebah lagi..runny nose..mata pulak membengkak..cough..throat pun sakit..that's why makan pun kadang-kadang ala-ala je..aku tak dapat nak rasa nikmat makanan tu..main masuk mulut je sekadar cukup syarat aku makan hari-hari..suara aku pulak..dah macam chipsmore..sekejap ada..sekejap takde.hehe..aku tersenyum sendiri bila mengenangkan aku kurang bercakap semasa aku sakit ni..aku kan suka bercakap.. talkative..so tak boleh nk activate..sebab suara aku dah bertukar dan muncul kadang-kadang sahaja..ALLAH Maha Bijaksana..sesungguhnya kurang dosa aku bila ALLAH tarik salah satu nikmat ini..alhamdulillah..

Hmm..lepas buat rawatan baru la aku tau nama penyakit aku..doc ckp."block have follicle".."apa doc?",aku bertanya..aku diterangkan satu persatu mengenai penyakit tu.alhamdulillah,tak bahaya..cuma ambil masa nak baik..moga ALLAH menyembuhkan penyakitku ini..ameen..macam ahad lepas aku dapat 5 jenis ubat..kali ni pun dapat 5 jenis jugak..banyaknya ubat yang aku kutip..5+5=10..nasib baik aku tak bagitau aku demam masa jumpa doc tadi..sebelum aku masuk jumpa dia,aku dah berdoa supaya aku tak terlepas batuk dan nampak seperti i've a fever..aku cuma cakap aku sakit mata..tak sampai 10 patah perkataan pun yang aku cakap dengan doc.aku kan nak cover suara yang tenggelam timbul ni..alhamdulillah,dia x aim aku demam..dan batuk aku berjaya disekat dari berbunyi..thanks ALLAH!!! actually,aku buat itu semua sebab aku tak nak bilangan jenis ubat aku bertambah dan mesti macam-macam ubat yang aku perlu makan..tak sanggup rasanya nak telan..(>_<)

balik ke rumah,aku buka kamus Oxford yang dah kusam dan telah hilang kedua-dua kulitnya..after a while..aku dah jumpa makna perkataan yang aku cari..follicle..aku kena jadi full time speecky la lepas ni..sebab kelopak mata semakin membengkak..nak cover la katakan..sebelum ini,aku pakai spek kadang-kadang je especially masa aku nak belajar dan mengadap laptop..huhu

aku-> 3,4 hari lepas jumpa doc...alhamdulillah...bengkak kelopak mata dah berkurang..suara dah ok..aku dah ada perasaan pada makanan..tapi demam yang dah kebah hari tu,datang menyapaku kembali..batukku masih tiada tanda-tanda nak sembuh..tapi apa yang penting..banyakkan doa..dan kena makan ubat..makan ubat?? baiklah..
*aku demam balik sebab semalam presentation bawah pokok ketika hujan..=)

=>aku nak share something dengan kalian semua..cuba hayati lirik nasyid kat bawah ni..

Wahai pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dari-Mu
Ku pasrahkan semua pada-Mu

Tuhan baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini ku harapkan cinta-Mu

Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di
kidung doaku
Sakit yang ku rasa biar jadi
penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya Illahi muhasabah cintaku

Tuhan kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku dengan-Mu


= = =semua penyakit ada ubatnya= = =
sentiasalah redha dengan segala yang ALLAH kurniakan untuk kita..
moga kita sentiasa bersyukur dan tidak putus berdoa..

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud : " Rebutlah lima perkara sebelum datangnya lima perkara. Pertama : masa sihat sebelum sakit. Kedua : masa kaya sebelum datangnya masa sempit (miskin). Ketiga : masa lapang sebelum tiba masa sibuk. Keempat masa mudamu sebelum datang masa tua dan kelima masa hidup sebelum tiba masa mati." (riwayat al-Hakim dan al-Baihaqi).

Sama-samalah kita renung-renungkan dan selamat beramal..
Wallahua'lam..

Adakah kita sekadar memerhati?

Aku lampirkan sebuah rencana yang pernah aku submit pada lecturer aku,Cik Mazni beberapa minggu lepas..Berbekalkan rujukan via internet yang aku search based on newspaper online..hanya ini yang aku mampu kongsikan buat masa sekarang untuk renungan bersama..beberapa keping gambar ini aku save dari just khai dot com..


Kejam,zalim dan tidak berperikemanusiaan.Hanya itulah yang boleh dikatakan apabila melihat deretan mayat 11 jemaah yang mati ditembak ketika solat isyak di Masjid Al-Furqan di Kampung Air Tempayan, Sungai Golok kira-kira pukul 8.50 malam (waktu Malaysia ) pada 8 Jun lalu.

Dalam kejadian berdarah itu,lima atau enam orang lelaki berbaju hitam dan bertopeng melepaskan tembakan terhadap sekumpulan jemaah dari dua pintu masjid dan mereka dikatakan masuk ke dalam masjid serta melepaskan beberapa lagi das tembakan bagi memastikan jemaah terbabit benar-benar mati.Tragedi itu mengakibatkan kematian 11 jemaah termasuk imam manakala 19 yang lain cedera.

Umum maklum bahawa setelah hampir lima tahun selepas insiden Tak Bai yang mengakibatkan kematian 85 penunjuk perasaan beragama Islam dan dilihat sebagai satu daripada pencetus konflik di Selatan Thai, sekali lagi peristiwa menyedihkan sebegini berulang.Namun kali ini ia lebih menyedihkan kerana berlaku ketika mereka ini sedang menunaikan tanggungjawab sebagai seorang Muslim dan akhirnya tanpa disangka-sangka terkorban tanpa mengetahui siapa dalang sebenar di sebalik tragedi ini.

Umat Islam di wilayah-wilayah selatan Thailand kini terpaksa akur bahawa keadaan mereka kembali kepada asal sebagaimana semasa Thaksin berkuasa dahulu.Namun apa yang memusykilkan kejadian ini berlaku selepas Perdana Menteri Thailand, Abhisit Vejjajiva melakukan lawatan sehari ke negara ini pada 7 Jun lepas. Lawatan tersebut yang juga merupakan yang pertama bagi beliau sejak menyandang jawatan tersebut pada 17 Disember tahun lepas walaupun singkat tetapi sangat bermakna.Ini kerana fokus utama yang ditumpukan ialah isu di Selatan Thailand yang berlarutan sejak sekian lama malah beliau turut menyatakan kesungguhan untuk memperbaharui komitmen penyelesaian.

Mengimbas pengakuan Abhisit bahawa kesilapan-kesilapan dasar berhubung masalah Selatan Thailand sebagai punca permusuhan menunjukkan keikhlasan beliau untuk memulihkan keadaan.Janji beliau untuk mengambil pendekatan perdamaian dalam menyelesaikan masalah tersebut merupakan sesuatu yang dinanti-nantikan bukan sahaja penduduk di Selatan Thai tetapi majoriti penduduk negara ini yang sememangnya bersimpati dengan nasib mereka.

Dunia pula hanya mampu melihat umat Islam di Selatan Thailand dizalimi dan dikasari saban hari namun tiada siapa yang berani bersuara menentang kezaliman ini sedangkan konflik di Gaza dan Bosnia turut berlarutan tanpa tindakan berani PBB. Sebagai jiran kepada Thailand,adakah kita hanya sekadar memerhati setitis demi setitis darah umat Islam tumpah tanpa sebarang pembelaan? Tegakah kita melihat gambar jenazah umat Islam yang dibunuh dengan kejam tanpa belas di paparan koran dan televisyen?

Secara rawak,semua umat Islam membenci dan mengutuk kejadian dan konflik di Selatan Thailand yang masih tiada jalan akhir dan penoktahnya. Ada pendapat menyatakan bahawa autonomi untuk tiga wilayah bergolak di Selatan Thai dan pengagihan kuasa pusat kepada rakyat tempatan adalah cara terbaik untuk menyelesaikan konflik yang berpanjangan di situ.

Seorang cendekiawan Thai dan penyokong keamanan Praves Wasi, dari Institut King Prajadhipok berkata struktur kuasa pada masa ini yang berpusat di Bangkok tidak sesuai untuk masyarakat majmuk seperti Thai.Tambah beliau, punca sebenar yang menyebabkan konflik di situ berpanjangan ialah penggunaan satu struktur kuasa di negara itu. "Perlu ada pentadbiran bersama melalui pengagihan kuasa pusat. Bukan hanya di tiga wilayah selatan itu, tetapi juga di wilayah lain kerana kita mempunyai masyarakat yang pelbagai dengan budaya, agama dan bahasa yang berbeza," katanya.

Berbeza pula dengan pandangan Deep South Watch,sebuah badan penyelidikan bebas negara itu di mana ia mengatakan konflik jauh di selatan Thailand ini hanya menunggu masa untuk meletus lebih besar lagi.Dalam satu laporan yang diterbitkan sebelum ini,badan penyelidikan ini menyatakan bahawa sejak 2004 kebangkitan di selatan menyebabkan 3,287 orang terbunuh dan belanjawan negara sebanyak 109 bilion
Baht disia-siakan untuk menangani konflik ini.

Satu persoalan,adakah kita sekadar memerhati dan sanggup melihat peristiwa itu berulang lagi? Jangan bersandarkan ramalan apa yang akan terjadi selepas ini ataupun selepas itu membuatkan kita hanya tersandar menunggu berita kematian berikutnya tanpa sebarang huluran bantuan. Sebagaimana intipati yang dipetik dari khutbah yang disampaikan oleh khatib di Masjid Jamek,Pattani pada 14 Ogos lalu,” Marilah kita bersatu atas nama Islam dan janganlah mudah terpedaya dengan situasi dan usaha untuk memecah-belahkan kita.''

SeLamat haRI LAHir...

Awan berarak ceria tiada titisan hujan,
Pohon melambai tanda sokongan,
Kususuri perjalanan bertemankan senyuman,
Dihari lahirmu sahabatku,

Dedaun berguguran,
Membuktikan kedewasaan,
Walau tanpa madah dan hadiah,
Namun cukup untukmu sekadar ucapan...

Selamat Hari Lahir,
Iringan doa kuhulur,
Bersyukur kepada-Nya,
Atas nikmat usia,

Awan berarak ceria tiada titisan hujan,
Pohon melambai tanda sokongan,
Kususuri perjalanan bertemankan senyuman,
Dihari lahirmu sahabatku,

Usiamu ibarat mutiara,
Tiada berganti lagi,
Hiaskan iman bersulam taqwa,
Agar sempat menuju haruman syurgawi,

Selamat Hari Lahir,
Iringan doa kuhulur,
Bersyukur kepada-Nya,
Atas nikmat usia.


Alhamdulillah..hari ni genaplah usiaku 22 tahun..terima kasih Ya ALLAH atas nikmat yang Kau kurniakan bagiku..moga aku dapat jadi hamba-Mu yang baik dan taat kepada suruhan-suruhan-Mu..ameen..

Kepada semua kaum kerabat dan kawan-kawan yang ingat birthday aku..terima kasih banyak-banyak..dan kepada yang tak ingat pun it is ok..we are in unity..1 Malaysia kan..

Hmm..eden da tuo..awal-awal dah dapat present dari doctor ..5 jenis ubat..dan aku dikatakan dapat infection..tak kisah lah..yang penting aku boley berjalan lagi dan masih boleh bernafas..alhamdulillah..

kepada mummy dan babah..aku betul-betul terharu..ada la beberapa drop air mata aku mengalir..di sini aku nak lampirkan mesej-mesej sempena hari lahir aku..tujuan aku cuma satu..agar aku sentiasa mengingati insan-insan tersayang ini..

mummy:-selamat hari lahir,semoga berjaya dan panjang umur..demam dah ok ke?
babah:-selamat hari lahir,babah doakan anak-anak babah semuanya berjaya..babah sayang kalian semua..
aiman:-salam..kak,selamat hari lahir!
eti:-kak hepi besday.sori lewat malam tadi aku tidur awal..aku tengah kelas ni..

MrC:-Assalamualaikum, Selamat hari lahir yg ke-22. Kullu sanah wa enti toyyibat.
Semoga panjang umur dan murah rezeki. Moga Allah mmberi rahmat dan kasih sayangnya
pada Izah. Semoga terpelihara dari segala musibah yang ada dan yang mendatang..

28882(Celcom):- Selamat hari jadi! nikmati 7 hari PERCUMA panggilan/SMS ke 8pax mulai SEKARANG...

Sepupu baikku:-I nak wish happy birthday kat you dengan ucapan,kalau ada sumur di ladang boleh kita menumpang mandi,kalau ada cendol di kedai boleh kita mencekik sesuka hati..

Jiah:-If I'm not mistaken,today is your birthday right? Selamat hari tuo sayangku..

Ecah:-Happy birthday to you(2x) happy birthday to akak cayang..moga panjang umur dan dimurahkan rejeki..

Nan:-Selamat Hari Jadi makcik..sori lambat sikit..buat assignment baru siap ni..

syukron ye..kepada semuanya pun..aku sayang semuanya..thanks kepada yang call dan sudi menghabiskan kredit..ifah,nan dan lain-lain..
untuk al,caina dan kak lyn kesayangan..thanks for the present..wan,asma,kufil,ezaini,dayah,asma y,duen,k-rey,ain,fizree,fana and all..thanks guys..inbox aku dah full.
tak lupa jugak untuk sesiapa yang offer nak belanja pizza dan cendol untuk aku sempena hari tua aku..xiexie and nandri..
buat amal dan aina terima kasih..untuk batch tahun 3 fpbu syukron !!buat izah,aimi,fana,ecah,ain,hok ayu,..aku betul-batul terharu dengan kezutan yang kalian buat..mekasih...
hmm..semoga hari-hari mendatang aku dapat tempuh dengan sabar.."bila umur makin bertambah,makin dekat aku dengan mati.." Ya ALLAH...panjangkanlah usiaku..dan murahkanlah rezekiku..jadikanlah aku,anak hamba yang taat,anak yang patuh,isteri yang solehah,ibu yang mithali dan nenek yang penyayang..
Sesungguhnya insan hina ini penuh dengan dosa..moga ALLAH mengampuni segala dosaku..ameen..

wallahua'lam..



s.a.y.a.n.g.s.e.m.u.a.n.y.a

Alhamdulillah,diri ini masih bernyawa dan masih mampu menikmati segala yang ada di muka bumi ALLAH ini.Hari ini sudah seminggu aku beraya.Genaplah 7 Syawal dan ini juga bermaksud sudah seminggu kita meninggalkan Ramadhan.Alhamdulillah aku dapat menempuh Ramadhan tahun ini dengan selamatnya dan semoga Allah menerima ibadatku yang tak seberapa.Ya Allah,panjangkanlah umurku dan ketemukanlah aku dengan Ramadhan akan datang dan seterusnya.ameen..

Aidilfitri kali ini tidak banyak beza dengan aidilfitri tahun-tahun sebelumnya cuma bagi aku ia sedikit istimewa kerana aku lebih banyak bergerak menziarahi sanak saudara dan rakan-rakan.Azam aku seminggu sebelum menyambut 1 Syawal ialah menziarahi seramai mana kaum kerabat dan sanak saudaraku.Alhamdulillah bermula 1 Syawal sehingga 4 Syawal aku berjaya menjayakan misiku itu.Walaupun tidak semua saudara yang mampu aku ziarah,namun aku tetap gembira.'Yang jauh didekatkan dan yang dekat dirapatkan’.Sesungguhnya ini adalah satu anugerah yang tidak terhingga kerana silaturrahim yang terjalin bertambah mekar apabila disulami dengan gelak tawa dan kemaafan.Itulah salah satu nikmat ziarah-menziarahi!!

Aku nak berkongsi serba sedikit mengenai amalan ziarah menziarahi ini.Inikan amalan yang mulia lagi berpahala..
sepanjang tempoh aku beraya,bertambah lagi kenalanku dalam kalangan sanak saudara..sebelum ni,ahli keluarga sendiri pun tak berapa nak kenal..apatah lagi yang ada bau-bau bacang..lagi la aku tak tau langsung..bila bersalaman baru la aku tau.."oh,sedara aku rupanya..." sebelum ni sedara seIslam je..lastly ada pertalian keluarga..SubhanAllah..kecilnya dunia ni..
bila dah kenal lain pulak ceritanya..biasalah mula-mula malu-malu lagi..tanya sepatah jawab sepatah..hmm..yang peliknya dengan sedara perempuan pun tak berapa nak bercakap..malu-malu lagi..apatah lagi kalau dengan sedara lelaki langsung tak berbunyi rasanya..tapi kuasa Allah..silaturrahim yang dijalinkan dengan hati yang ikhlas..Allah akan jaga..tak sampai 10 minit pun dah boleh kecek dengan mesra..memang seronok bila ikatan kekeluargaan tu bertambah mesra..=)
bila nak berpisah tu..adalah juga sedrop air mata tu menitis...one drop la katakan..sayunya..masing-masing rasa berat je nak berpisah masakan tak..kita tak tau umur kita..esok lusa meninggal,dah tak berjumpa..itulah namanya keluarga..manisnya ikatan tu semanis madu..hanya yang mengerti dan menyayangi keluarganya dapat merasai..peritnya rasa berpisah walaupun sedetik cuma..itupun baru berpisah sementara..bagaimana pula bila roh berpisah dari jasad?
lain pula reunion dengan oldfriends aku..thanks nazri yang bersusah payah mengumpul ex-sabar form 3,form 5 batch aku..memang meriah jumpe kawan-kawan lama..tambah pulak hari raya..tak sangka dapat jumpa balik kawan-kawan yang terpisah hampir 7 tahun..hana,jiah dan mimi..they are my bestfrens..sekarang hana di japan..dr.mimi di usm..dan jiah di um..aku bersyukur sebab dapat jumpa kawan-kawan baik aku yang sekepala..tak lupa jugak dina,dibah,mae,lia,far,hajar,matun,adik,nana,dayah,scoot,kemut,og,pan,nazri,shahida,faizah,miza,sob,odie,aie,apoi,ida dan yang lain.kepada yang tak boleh join,moga kita dapat ketemu lain masa sekiranya dipanjangkan usia..sesungguhnya aku rindu kamu semua terutamanya yang jauh di mata tetapi dekat di hati..ukhwahfillah abadan abada..may the Almighty bless us..ameen..
khulosatul qaul,sayangilah semuanya jika mahu diri kita disayangi..renung-renungkan dan selamat beramal..
to my lovely family and all my friend...uhibbukum aawi...

babah,aku,mummy,aiman dan eti.

aku..aiman..sepupu sepapatku dan maksuku..


keluarga besar sebelah babahku..tapi ada yang takde..sistem giliran la katakan..

next time aku upload pics kawan-kawanku pulak..=)

wassalam..

MASA DAN TEMPAT YANG SESUAI UNTUK BERDOA



Rasulullah s.a.w mendidik umatnya menjaga adab-adab sewaktu berdoa,termasuklah waktu-waktu dan tempat-tempat yang sangat afdhal untuk berdoa.Perkara ini secara tidak langsung membantu memberi kita keyakinan bahawa Allah S.W.T akan menerima dan memakbulkan doa kita.InsyaAllah..


Waktu-waktu afdhal berdoa:
-Pada hujung waktu malam
-Sewaktu azan sedang berkumandang
-Antara azan dengan iqamat
-Selepas selesai solat-solat fardu
-Ketika imam naik atas mimbar waktu solat Jumaat sehingga selesai solat
-Saat-saat akhir waktu solat Asar pada hari Jumaat
-Ketika hujan turun sama ada lebat atau tidak tidak lebat
-Ketika sedang berperang dengan musuh Islam
-Ketika sujud dalam solat
-Ketika sedang dizalimi
-Sewaktu dalam perjalanan yang beri tujuan baik
-Ketika hendak berbuka puasa


Tempat-tempat atau keadaan yang afdhal untuuk berdoa:
-Ketika memandang Kaabah
-Ketika melihat Masjid Rasulullah s.a.w
-Ketika mengerjakan tawaf di Baitullah
-Ketika berada di Multazam
-Ketika berada di belakang makam Nabi Ibrahim a.s
-Ketika berda di sisi sumur Zamzam
-Ketika di atas Bukit Safa dan Marwah
-Ketika berada di atas Arafah, Mudzalifah dan Mina
-Ketika berada di sisi Jamarat, iaitu tempat melontar jamrah yang ula dan wusta.
-Ketika berada di masjid



KELEBIHAN SOLAT DI BARISAN PERTAMA

Setiap kali sembahyang jemaah kita akan cuba berebut untuk mendapat tempat di sof pertama.Kadang-kadang sampai berlaku pergaduhan kecil gara-gara berebutkan sof di hadapan.Aku teringat zaman remajaku bersekolah di asrama..masing-masing mahu berada di sof hadapan,tetapi yang paling aku tak berkenan ialah bab cop tempat..ada ke patut jemaah takde lagi,tapi kawan dah tolong tandakan..cop dengan telekung la..longgok sejadah la..bersila besar2 pun ada jugak..yela..bersila untuk dua orang..bila suruh ke tepi dan rapatkan sof..mula la terdengar cakap-cakap yang menandakan di situ sudah bertanda tempat orang.."dia on the way,kak"..dia pergi tandas jap.." dan macam-macam la lagi dia dan dia..masalahnya..dah nama pun jemaah..sof perlulah dirapatkan..hmm..mengenai bab solat di barisan pertama ni..banyak kelebihannya..so,rebutlah selagi kita boleh berebut untuk berada di sof hadapan kerana besar ganjaran yang ALLAH janjikan..

Jabir bin Samurah melaporkan,” Rasulullah datang kepada kami dan berkata ,’Bolehkah saudara sekalian berbaris seperti mana malaikat berbaris di sisi Tuhan.’ Kami bertanya, ‘Wahai Rasulullah,bagaimanakah cara malaikat itu berbaris di sisi Tuhannya?. Rasulullah menerangkan, ‘Mereka memenuhi barisan hadapan.Mereka juga berdiri serapat-rapatnya sesama mereka.”
(Hadis riwayat Muslim)

Abu Hurairah melaporkan, Rasulullah s.a.w bersabda,” Apabila manusia tahu betapa besarnya pahala orang yang melaungkan azan dan bersembahyang di barisan pertama, pasti mereka berebut-rebut dengan mengadakan undian apabila terpaksa melakukan begitu.”
(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Abu Hurairah melaporkan katanya,” Rasulullah s.a.w berkata, ‘Barisan yang terbaik bagi lelaki ialah di barisan pertama.Barisan yang terbaik bagi lelaki ialah di barisan pertama.Barisan paling buruk ialah barisan yang terakhir. Manakala bagi wanita pula,barisan yang paling baik ialah barisan yang terakhir dan barisan yang paling buruk ialah barisan pertama,”
(Hadis riwayat Muslim)

Abu Sa’id melaporkan katanya,”Rasulullah s.a.w melihat prestasi sahabatnya yang agak merosot. Iaitu mereka suka bersolat di barisan belakang.Justeru,baginda berkata kepada mereka,” Datanglah ke hadapan bersamaku.Aku berharap semua orang mengikuti langkahku.Nanti orang yang selepas saudara sekalian akan mengikuti jejak langkah saudara.Agaknya manusia ini memang suka berada di belakang.Jika begini,mereka akan dibelakangkan oleh Allah.”
(Hadis riwayat Muslim)

Abu Mas’ud melaporkan katanya,” Rasulullah s.a.w pernah memegang bahu kami semasa hendak bersembahyang supaya barisan kami lurus.Baginda berkata,”Luruskan barisan saudara sekalian,jangan ada yang terlebih ke hadapan atau ke belakang.Nanti hati saudara juga jadi begitu,saling berlumba-lumba untuk mendahului.Ikutlah di belakangku.Pastikan di belakang saudara adalah golongan yang lebih muda dan begitulah seterusnya.”
(Hadis riwayat Muslim)

Perbandingan orang-orang yang membaca Al-Quran


عن ابى موسى رضى الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال ، مثل المؤمن الذي يقرأ القرآن كالأترجة طعمها طيب وريحها طيب والذي لا يقرأ كالتمرة طعمها طيب ولا ريح لها ومثل الفاجر الذي يقرأ القرآن كمثل الريحانة ريحها طيب وطعمها مر ومثل الفاجر الذي لا يقرأ القرآن كمثل الحنظلة طعمها مر ولا ريح لها.

Maksudnya: Abu Musa r.a telah menceritakan bahawa Nabi s.a.w telah bersabda : “Seorang mukmin yang membaca ayat-ayat suci Al-Quran diumpamakan seperti buah Utrujjah,rasanya enak dan baunya harum, tetapi seorang mukmin yang tidak membaca Al-Quran seolah-olah buah tamar yang enak rasanya tetapi tidak mempunyai bau yang harum.Manakala seorang munafik yang membaca Al-Quran diibaratkan kayu gaharu ,baunya harum sedangkan rasanya pahit.Sementara seorang munafik yang tidak membaca Al-Quran seolah-olah buah hanzalah yang pahit rasanya dan tidak berbau harum”.
(Riwayat Imam Bukhari)



assalamualaikum wbt..

in the name of ALLAH..most gracious most merciful..


alhamdulillah..thank you ALLAH..i still breathe..can see..can hear..can taste..can touch and everything i can because i still alive..and ALLAH give me a chance to write here ,to meet with you,to share information and to exchange views..how lucky i am..alhamdulillah..


to all of you..let us take the guidance from ALLAH and Rasullullah p.b.u.h..we can face the world and colour it with iman and taqwa..


hopefully we can cooperate each other in terms of da'wah..


wassalam..